De Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen Onroerende Zaken (WKPB) is niet nieuw. Al in 2007 werd overheden verplicht gesteld dat zij inzicht moeten geven in welke beperkingen zij op eigendom hebben belegd. En er staan flink wat veranderingen voor de deur.
Hoe zat die WKPB ook alweer in elkaar?
Eerst even een stapje terug. Wat houdt die wet ook alweer in? De Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen Onroerende Zaken is in het leven geroepen, zodat burgers kunnen zien of er restricties rusten op een huis of een bepaald stuk grond. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een monumentaal pand of een beschermd gebied. De beslissing of er al dan niet iets mag worden gedaan aan zo’n onroerende zaak ligt bij het Rijk, provincies, waterschappen én gemeenten. Handig is dan wel voor een burger, die bijvoorbeeld een huis op het oog heeft, dat-ie kan checken of er zulke beperkingen rusten op het eventueel te kopen huis. In dat geval kan een burger het Kadaster raadplegen.
En nu gaat de wet op de schop
Tenminste, er wordt flink wat gewijzigd. Zowel de registratie als de aanlevering van de beperkingen gaan worden gemoderniseerd. Dat houdt concreet in dat alle informatie digitaal beschikbaar wordt via het Kadaster. Daarnaast verdwijnt het duale stelsel waarin gemeentes de gemeentelijke beperkingen bijhouden en het Kadaster de overige beperkingen. Op die manier wordt alles netjes gecentraliseerd en is het voor burgers makkelijker om achter de juiste informatie te komen. Een goede vooruitgang, maar al die veranderingen brengen ook uit uitdagingen met zich mee.
Als de wiedeweerga anonimiseren
Straks moet dus alle informatie die gemeentes in hun register hebben staan naar het Kadaster. Naast dat het niet neerkomt op het versturen van een enkele multomap, dienen al die gegevens ook nog eens te worden geanonimiseerd. Van namen tot aan woonplaatsen en van mailadressen tot aan BSN-nummers. Alles moet worden afgelakt, want sinds de intrede van de AVG-wet mag niets meer zichtbaar zijn.
Dan is er behoefte aan een oplossing
Een oplossing voor alle tijd en moeite die het anonimiseren van die documenten kost. Want het – soms doen organisaties dat zelfs handmatig – aflakken van al die duizenden document kost nogal wat. Tijd, mankracht en bovendien heel veel geld. Al die middelen kun je natuurlijk veel beter besteden en dat begrijpen we. En we helpen je graag. Met slimme software waarmee automatisch grote hoeveelheden documenten anonimiseert. Aan de hand van algoritmes verwijderen we specifieke data en dat gebeurt ook nog eens razendsnel. Of het nou om digitale of gescande documenten gaat. Doorlooptijden worden trouwens niet alleen korter, maar ook nog eens voorspelbaar. En het vastleggen van tijdlijnen en het ontdubbelen van documenten wordt een fluitje van een cent. Met OCTOBOX Anonimiseren kunnen je handen uit het haar en in je zakken.
Wij helpen je, gewoon op maat
Want de ene organisatie is de andere niet. Misschien wil je meteen hoog inzetten en vanaf nu al je privacygevoelige processen anonimiseren met een druk op de knop. Dan kunnen wij zorgen dat je alle benodigde software hebt. Of wij doen het voor je als dienst. Kan allemaal. Of misschien heb je nog helemaal geen zin om verder te kijken en wil je eerst die WKPB opgelost hebben. In dat geval geven we je gewoon tijdelijk toegang tot een digitale omgeving. Zolang jij maar weer aan de slag kunt met wat echt belangrijk is.
Benieuwd naar wat OCTOBOX voor jouw organisatie kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Reactie plaatsen